czwartek, 13 marca 2014

Dyskusyjny Klub Książki w Kołczynie

Tematem dyskusji podczas spotkania, które odbyło się 07.03.2014 r. była powieść Majgull Axelsson „ Dom Augusty”.
A tak przedstawiła swoje odczucia, po przeczytanej książce pani Krystyna:
„ Dom Augusty”- książkę szwedzkiej pisarki Majgull Axelsson przeczytałam z mieszanymi uczuciami. Autorka pisze o kobietach (głównie). Ja też wyrosłam w otoczeniu kobiet, które urodziły się w tym samym czasie co bohaterki Axelsson- moje babcie, matka, ciotka, ja sama i moje córki. Czytając mimo woli porównywałam ich i nasze życie. Czym się różniło? Czego dotyczyło? Co było najważniejsze w ich i naszym życiu? Bo powieść „Dom Augusty” jest o życiu. O życiu w Szwecji na początku XX w. w małym górniczo-hutniczym miasteczku. Nie traktuje jednak o życiu mieszkańców, ani o problemach, skupia się na głównej postaci, Auguście, jej rodzinie, mężu, dzieciach (córce Oldze) ich wzajemnych relacjach, uczuciach. A ich uczucia są skomplikowane. Większość bohaterek ma tajemnice, które ukrywa, o których nie tylko dom- szepce o nich wspomnieniami, nie daje odpocząć nocą, przywołuje rozterki i wątpliwości. Kobiety są przez swoje tajemnice smutne, nastawione dożycia biernie i pesymistycznie. „Miłość zdarza się im rzadko i trwa bardzo krótko, nikt o nią nie walczy, nikt się dla niej nie poświęcax1.
Majgull Axelsson opowiada o kontaktach seksualnych, a nie o miłości. Z powodu braku wzajemnej miłości w relacjach rodzice- dzieci (córki) powstają tragedie. Olga, Karina, Alicja, Andżelika wszystkie te kobiety ( dziewczyny) dokonują w młodości złego wyboru. Nie miały dobrego wzoru i powielają błędy swoich poprzedniczek. A wystarczyłoby niewiele „… podniósł rękę i szybko pogłaskał Augustę po policzku, aż z zaskoczenia zamknęła oczy. Kiedy je znów otworzyła świat był naprawiony. Nie było brzydko i niebezpiecznie. Nawet ona sama… x 2. Muszę stwierdzić, że powieść Majgull Axelsson „Dom Augusty” nie zachęciła mnie do przeczytania podobnych lektur. Jest jednak potrzebna, może uzmysłowi niektórym, zwłaszcza młodym czytelniczkom, spieszącym ku seksualności i szybkim związkom, że z tego pośpiechu i nie przygotowania wynikają same zagrożenia i kłopoty. Człowiek pozbawiony uczuć lub je maskujący, zabija siebie samego. Samotność i odrzucenie prowadzi do pytania- jak i po co mam żyć? I znaleźć ostateczną odpowiedź, która wybrała Andżelika. Każda z nas chciałaby mieć w życiu szczęście i niektóre mają. Mają kochające rodziny- babcie , matki, ciotki, córki, wnuczki, osoby, u których zawsze lub prawie zawsze mogą znaleźć bezpieczeństwo, współczucie, radę i przyjaźń.
I niech tak zostanie.
Krystyna Ścigała
Przypisy:
X1- Iwona Książek. Recenzja książki- internet, Majgull Axelsson „ Dom Augusty”
X2- Majgull, Axelsson „ Dom Augusty” Wyd. W.A.B. W-wa, 2008 s.252.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz