wtorek, 25 kwietnia 2023

„Trudna miłość. Mama i ja.” Spotkanie DKK w kołczyńskiej bibliotece.

 

20 kwiecień 2023 w bibliotece wiosennym popołudniem, odbyło się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki dla dorosłych. Rozmawialiśmy i wcale nie łatwej książce Reginy Brett pt.” Trudna miłość. Mama i ja.”

"Trudna miłość. Mama i ja" Reginy Brett to wzruszająca, dość trudna podróż przez życie pisarki, która przybliża nam historię swojego dzieciństwa, chwilami w sposób bardzo intymny.

Zanim Regina Brett zasłynęła jako autorka bestsellerowych poradników, w jej życiu musiał przyjść czas, by podjęła próbę prawdziwego poznania i pokochania chorej na alzheimera matki. Matka z dzieciństwa autorki to matka, która nie chwali, nie całuje i nie przytula. Matka, która nie reaguje, gdy jej dziecku dzieje się krzywda. Ślepa – kiedy trzeba dostrzec obecne w jego życiu zło; gdy błaga się ją o pomoc i zrozumienie – głucha. Brett konfrontuje swojego czytelnika z wysoce dyskomfortowym pytaniem: jak znaleźć w sobie miłość do takiej matki, gdy ta będzie nas potrzebować w obliczu własnej starości i choroby? Czy takiej miłości można się nauczyć, jeśli nigdy nie miało się dobrego nauczyciela? Była ona jednym z powodów największej, nigdy do końca nie pojętej dla żyjącej w ciele Reginy małej dziewczynki, traumy z dzieciństwa. Traumy, która spowodowała, że dominowało w niej przekonanie "Życie mnie ukarze. A ja na to zasługuję. Jestem w potrzasku. Mogę polegać tylko na sobie, ale zupełnie nie potrafię o siebie zadbać. Nie wolno mi nikomu zaufać. Zwłaszcza sobie".

Możemy sobie tylko wyobrazić, jak paraliżujące były to dla niej myśli. Wartością dodatnią twórczości Brett wydaje się poruszanie problemów zwykłych ludzi i opromieniowaniu ich nadzieją, że jeszcze wszystko będzie dobrze. Zazwyczaj podstawową siłą jest wiara w Boga, ale też duże znaczenie odgrywa terapia, a właściwie kilka takich sesji na przestrzeni lat. Amerykańska autorka propaguje więc duchowość połączoną z psychologią.

Trzeba też zwrócić uwagę na to, że czułą, ale i szczerą treść opakowano w różową okładkę. Ten kolor kojarzy się z kobiecością i delikatnością. Właśnie w takiej formie może dotrzeć do bardzo wielu kobiet, a o to dotarcie i porozumienie chyba autorce chodziło.

Kolejne spotkanie już w maju.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz